Fortsätt till huvudinnehållet
Mining with nature
Utbildning Affärsrelevans sida 10 av 28

Så funkar det om du vill fortsätta på en annan enhet

För att spara dina framsteg och se vart du är om du fortsätter på mobilen eller annan dator så finns olika alternativ. Hämta en länk, få den skickad eller läs av en QR-kod.

När du påbörjat utbildningen så kommer du kunna fortsätta på annan enhet.

Varumärkesrisk

Varumärkesrisk innebär att ett företag inte lever upp till samhällets värderingar och förväntningar. Dessa förändras nu i snabb takt.

Orsaker till negativ varumärkesbild

Ett exempel är kritiken mot investeringar i fossil ekonomi och mot företag som har kopplingar till avskogning. För gruv- och mineralnäringen kan varumärkesrisker vara kopplade till miljöskador, från extremfall med dammbrott och stora utsläpp, till mindre omfattande påverkan från exempelvis damning, buller eller grundvattensänkning. Varumärkesrisker kan också grundas i att ett företag uppfattas ha påverkat lokalbefolkningen eller andra näringar negativt.

Effekter av negativ varumärkesbild

En negativ bild av varumärket kan leda till minskat aktievärde, liksom svårigheter att attrahera kunder och samarbetspartners, vilket påverkar de finansiella resultaten. Varumärkesrisker är också starkt kopplade till möjligheten att attrahera och behålla personal, vilket är en kritisk fråga för gruv- och mineralnäringen såväl som för andra näringar. Bristande acceptans från samhället försvårar dessutom för verksamhetsutveckling och etablering av nya gruvor och kalkbrott, med omfattande överklaganden som risk.

Globalt pågår en stor mängd initiativ inom biologisk mångfald, både inom politik, finans och näringsliv.

Tillbaka
Nästa